Zdrowie źródłem inspiracji gotowania
  • Szkolimy zdrowo

    21 grudzień, 2016

    Od połowy listopada prowadzę warsztaty szkoleniowe z zakresu dietetyki . Warsztaty są częścią Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2016-2020, oraz współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym.

    Zajęcia prowadzę w wielu miejscach Archidiecezji Katowickiej. Do tej pory były trzy tematy prelekcji:

    • Prawidłowe odżywianie i wpływ diety na zdrowie
    • Jem smacznie zdrowo i kolorowo
    • Żywienie w chorobach cywilizacyjnych

    Prawidłowe odżywianie i wpływ diety na zdrowie

    Temat jest wprowadzeniem a zarazem podstawą zrozumienia zasad zdrowego odżywiania.

    Instytut Żywności i Żywienia w ostatnim roku zaktualizował Piramidę Żywienia.

    Obecnie u podstawy znajduje się ruch. Nie musi się to wiązać z wyjściem na siłownię, wystarczy codzienny spacer, jazda na rowerze lub bieganie. Zamiast windy należałoby wybrać schody, zamiast samochodem iść do sklepu piechotą itp. Ruch jest bardzo ważny dzięki niemu wzmacniamy nasze mięśnie, przyzwyczajamy serce do wysiłku, a co najważniejsze spalamy zjedzone kalorie.

    Na drugim poziomie również zmiana ponieważ znajdują się tam warzywa i owoce. Owoce czy też warzywa powinny być spożywane do każdego posiłku i zajmować około połowę posiłku. W całkowitym spożyciu warzywa powinny zajmować ¾ a owoce ¼ całkowitego spożycia w ciągu dnia.

    Kolejną grupą są produkty zbożowe. Produkty te są bogate w witaminy z grupy B. Ważne aby jeść te z pełnego przemiału, oraz jeśli jest gotujemy to al dente, jest to ważne gdyż w takich produktach jest większa ilość błonnika.

    Następną grupą jest mleko i przetwory mleczne. Według zaleceń powinnyśmy pić 2 szklanki codziennie. Możemy zastępować mleko jego przetworami np. jogurtem, kefirem, serem. Mleko jest bogate w wapń, który jest potrzebny do budowania mocnych kości.

    Zbliżając się do szczytu piramidy zaczynamy ograniczać produkty, i tak mięso jest na pierwszym miejscu. Aby obniżyć jego spożywanie należy je zastępować rybami lub warzywami strączkowymi. Według zaleceń powinniśmy spożywać do 0,5 kg/ na tydzień.

    U samego szczytu piramidy znajdują się tłuszcze. Powinniśmy zastępować tłuszcze zwierzęce bogate w kwasy nasycone, olejami szczególnie tymi nienasyconymi np. olej rzepakowy czy też lniany. W tej samej grupy należą orzechy, ponieważ też są bogate w kwasy omega.

    Istotną zmianą jest dodatkowe pole z boku piramidy które mówi że należy pamiętać o wodzie, unikać dodatkowej soli i cukru. Dozwolona jest kawa i herbata jak również używanie prawdziwych przypraw.

    Jem smacznie zdrowo i kolorowo

    Prelekcje te przeznaczone są dla dzieci. W sposób przystępny dla dzieci przedstawiam główne założenia zdrowego odżywiania. Pokazuje że najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie które jest tak bagatelizowane i często pomijane. Zajęcia te mają część warsztatową, podczas której dzieci rozwiązują krzyżówki, rebusy czy też projektują własne posiłki na papierowych talerzykach.

    Żywienie w chorobach cywilizacyjnych

    Kolejnym zagadnieniem jest żywienie w chorobach cywilizacyjnych. Choroby cywilizacyjne to te które pojawiają się wraz z rozwojem cywilizacji. Do tych chorób zaliczamy:

    • Nadciśnienie tętnicze
    • Choroby serca
    • Hipercholesterolemia
    • Miażdżyca
    • Cukrzyca
    • Otyłość
    • Depresja
    • Osteoporoza
    • Choroby wrzodowe

    Podczas wykładu omawiam powyższe choroby, czym się charakteryzują, jak się je wykrywa, jakie należy wykonać badania oraz obowiązujące zakresy norm. Kolejnym punktem wykładu jest omówienie diet które uważa się za najzdrowsze. Przykładem takiej diety jest dieta śródziemnomorska.

    Dieta śródziemnomorska jest uważana za jedną z najzdrowszych. Jeśli mówimy o diecie śródziemnomorskiej to mam na myśli dietę która występowała w krajach basenu Morza Śródziemnego w latach 60-tych XX wieku. Cechami charakterystycznymi diety są:

    • Duże spożycie oliwy z oliwek a bardzo małe tłuszczy zwierzęcych
    • Duże spożycie warzyw i owoców
    • Duże spożycie produktów zbożowych
    • Duże spożycie roślin strączkowych
    • Średnie spożycie produktów mlecznych
    • Średnie spożycie wina
    • Średnie spożywanie ryb
    • Małe spożycie mięsa

    Te założenia powodują że dieta jest bogatsza w kwasy omega, witaminy a także błonnik. Warto dodać że tych wszystkich założeń należy dodać aktywność ruchową, powinna ona się odbywać przynajmniej 3 razy w tygodniu po godzinie.

    Właściwa dieta + wysiłek fizyczny są właściwą drogą aby uniknąć chorób cywilizacyjnych.

O nas

  • Serdecznie Witamy na naszej nowej stronie.

    W pracy dietetyka najważniejszym celem jest nie tylko indywidualne podejście ale przekonanie pacjenta że zmiana nawyków odżywiania może być nie tylko przyjemna ale również nie wiąże się z wyrzeczeniami, czego najbardziej się obawiają osoby chcące przejść na dietę.
więcej

Śledź nas!

  • Facebook

    Facebook

    Polub nasz kanał na Facebooku i bądź na bieżąco!